x+y=god frukost

Dagens viktigaste mål mat sägs ju vara frukosten, och jag är absolut villig att hålla med. Allra skönast är när man kan äta frukost länge och gärna med massa härliga fräscha bär och frukter. Frukost kan man ju variera in i oändligheten med olika smörgåsar, yoghurtsorter, varma och kalla drycker eller rent av en klassisk havregrynsgröt.
 
Vissa smaker är gudomliga ihop, medans andra försök till att uppnå den optimala frukosten har varit en aning misslyckad enligt smaklökarna. Som apelsinjuice och kaviar, det går inte alls i min värld. Eller gröt med äppelmos, en klassiker enligt många men jag kan inte ha något annat än socker och möjligvis kanel på min gröt. Och mjölk, men den är ju redan given.
 
Eller när man är lite så där härligt bakfull, då fungerar nästan bara pizza för mig. Det är min första tanke på morgonen, efter att jag har känt om jag ens vill äta. Sen är det pizzajakt som gäller, och för en som knappt kan sova på fyllan kan den jakten bli lång. En gång vaknade jag klockan sju i Åre, och pizzerian öppnade såklart inte förrän tolv.
 
Alltså finns det alltid en frukost för alla tillfällen, det gäller bara att inte fastna i gamla mönster utan orka variera sig och testa nya grejer. Sen ska ju nyttighetsfaktor vägas in med mätthetsskalan och allra viktigast är väl ändå smaken. Frukost är en ekvation som jag gärna löser i all oändlighet.
 
 
 
 
/jen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0